Mijn winkelwagen

Nu 25% korting op het lidmaatschap met de code: JTLancering

Berenklem

Andere namen: judo gevangenis, drijfzand

De beer liep in het bos, op weg naar een heerlijke maaltijd, helaas stapte hij onderweg in een berenklem en viel op de grond. Nu is het aan de beer om de klem los te maken en snel zijn weg te vervolgen naar zijn eten, want zijn buik is leeg!

Ne-waza verbeteren, leren stoeien. Voor de een het losmaken en voor de ander het vasthouden.

Regels

  1. Judoka blijven in ne-waza
  2. De beer begint op de rug en de klem pakt de benen goed vast (“knuffel de knieën”)
  3. De beer kan op 2 manieren los komen: de klem helemaal losmaken of x-aantal tellen staan (3 tellen is doorgaans genoeg)
  4. De broekspijpen mogen niet worden vastgepakt i.v.m. per ongeluk uittrekken van de broek (wanneer judoka ouder zijn en hun broek goed vast zit, kan dit uiteraard wel)
  5. De klem moet het de beer zo moeilijk mogelijk maken

Variaties

  • De beer mag op de buik gaan liggen
  • De klem mag een greep pakken vergelijkbaar met tate-shiho-gatame of mune-gatame

Uitleg

“De beer liep in het bos, op weg naar een heerlijke maaltijd, helaas stapte hij onderweg in een berenklem en viel op de grond. Nu is het aan de beer om de klem los te maken en snel zijn weg te vervolgen naar zijn eten, want zijn buik is leeg!” 

 Eén judoka ligt op de rug, de ander sluit de benen stevig in (knuffel de knieën).
Als de klem goed ligt, mag die hajime zeggen, de beer mag nu ontsnappen!

De beer kan op 2 manieren ontsnappen:
als de klem helemaal los is
als de beer staat: (bij kleuters laat ik dit meestal achterwege i.v.m. vallen op de ander en het nog moeten leren stoeien)

Moeilijker maken

  • De klem mag ook aanvallen als in randori, hierdoor wordt het een randori
  • De beer moet de klem in een houdgreep pakken, i.p.v. gaan staan of losmaken

Mat indeling

matindeling klein groep duo verdeeld
matindeling groot groep duo verdeeld
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »