Codewoord? Ren!

Andere namen: commandospel, Sensei zegt

Detectives gezocht!
We zijn op zoek naar een goede luister-detective, die codewoorden uit verhalen kan halen. 

Sensei vertelt een verhaal of stelt vragen, judoka mogen alleen gaan rennen naar de andere kant van de mat als het afgesproken codewoord wordt gezegd.

Verbeteren concentratie- en reactievermogen.

Regels

  1. Judoka liggen naast elkaar, op hun buik, aan de rand van de mat, dit is hun beginpositie
  2. De sensei spreekt een codewoord af met de groep, dit kan een naam zijn, een judo term of simpelweg ‘ja’.
  3. Iedere keer dat het codewoord genoemd wordt door de sensei moeten de judoka naar de andere kant van de mat rennen en in beginpositie gaan liggen.
  4. Belonen of afvallen. Belonen: de snelste moet stoppen. Afvallen: de laatste moet stoppen. Afhankelijk van de groep welke keuze hier gemaakt wordt.
  5. Levens bij afvallen. Judoka 1 leven geven: bij afvallen hun knoop van de band naar de rug te laten draaien. Vallen pas af als ze geen leven meer hebben.

Variaties

  • In plaats van rennen kan er ook een andere opdracht gedaan moeten worden, zoals achteruit lopen, rollen, valbreken, tijgeren, werpen (in tweetallen), etc.
  • Kan ook met andere opdracht zonder te hoeven rennen naar de andere kant van de mat (kantelen, werpen, valbreken, krachtoefening etc.), verdeel de judoka hiervoor over de mat.

Uitleg

Detectives gezocht!

We zijn op zoek naar een goede luister-detective, die codewoorden uit verhalen kan halen.

De sensei gaat wat vertellen of uitleggen, de detectives-to-be moeten goed luisteren of ze het codewoord horen.

Horen ze het codewoord?
Dan moeten ze laten zien wie het snelst is en het best kan luisteren, rennen maar!

Moeilijker maken

  • In tweetallen werken, elkaar vast moeten houden aan de mouw of met stuk band ertussen etc.
  • Niet alleen de sensei mag het codewoord zeggen, maar ook een ouder/assistent of iemand anders in de dojo.
  • Regelmatig het codewoord wisselen om de concentratie extra te trainen.

Mat indeling

matindeling kleine groep lijn
matindeling grote mat lijnvorm
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »