Kleurenspel

Andere namen: Commandospel; Reactiespel; Vlakkenspel

Verdeel de mat in kleuren en laat de judoka’s op commando naar de kleur rennen.

Energievreter en trainen van concentratie- en reactievermogen.

kleurenspel-jtnl

Regels

  1. Benoem drie delen van de mat blauw, geel en groen. In dit geval de blauwe rand waar de judoka op staan(=blauw), de gele binnenmat (=geel) en de blauwe rand aan de overkant (=groen)
  2. Judoka’s moeten goed in het vlak staan. Staan ze er net buiten of verkeerd = af
  3. Wanneer je als laatste het vak binnen komt = af
  4. Foute stap maken bij commando = af (roep geel terwijl al in geel staat en maakt stap in andere kleur)
  5. Indien een judoka af kan gaan, kan deze:
    • niet meer meedoen (bijv. als eindspel)
    • een oefening x keer doen (bijv. 2 burpees)
    • leven verbruiken door de band naar de rug te doen.

Variaties

  • Andere benamingen voor de vlakken
  • In ne-waza bewegen

Uitleg

Tijdens het kleurenspel gaan we kijken wie er snel en goed kan reageren!

De judoka staan op de blauwe rand, dit vlak is blauw. De gele binnenmat is geel en de andere blauwe rand, aan de overkant, is groen.

Op commando rennen de judoka naar de juiste kleur, let goed op dat je op de goede plek staat én dat je niet als laatste aankomt.

Als leraar kan je de judoka foppen, door de kleur te noemen waar ze al op staan, of een niet bestaande kleur te roepen.

Stappen ze dan verkeerd of gaan ze rennen, zijn ze af.

Moeilijker maken

  • Samenwerken door met tweetallen (of meer) te rennen en elkaar vast te moeten blijven houden.
  • Meerdere commando’s achter elkaar roepen, judoka moeten op volgorde de kleuren aanraken en niks overslaan.
  • Judoka blijven dezelfde kant op kijken en mogen niet omdraaien om terug te rennen, maar rennen achteruit terug.

Mat indeling

matindeling kleine groep lijn
matindeling grote mat lijnvorm
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »