Nu 25% korting op het lidmaatschap met de code: JTLancering

Met handen en voeten

De leraar vertelt de groep met hoeveel handen, voeten, knieën, ellebogen de groep naar de overkant moet komen

Groepsvorming: teams moeten samenwerken om de gegeven opdracht uit te voeren, wie neemt het voortouw, wie heeft de goede ideeën en wie kan er goed luisteren?

Regels

  1. Verdeel de groep in groepjes van 4 of 5 (of meer)
  2. De sensei bepaald met hoeveel handen, voeten, knieën, ellebogen etc. de groep naar de overkant moet gaan.
  3. De benoemde lichaamsdelen moeten gebruikt worden om naar de overkant te komen, niet meer en niet minder.

Variaties

  • De groep moet elkaar vast hebben, dit kan als slinger maar ook door op elkaar te zitten of te hangen, er mag niemand los lopen die niet verbonden is met de andere teamleden.

Uitleg

Maak groepen en onthoud hoeveel handen, voeten etc. er per groep gebruikt kunnen worden.

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enigen die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder. 

Voorbeeld:
De groep bestaat uit 4 judoka, commando is 4 voeten en 4 handen. Wat ze kunnen doen is 2 sets maken waarbij 1 staat en 1 als kruiwagen gaat staan, zo heb je per tweetal 2 handen en 2 voeten die de mat aanraken (totaal dus 4 om 4). 

Wanneer ze onderling contact moeten houden, kunnen de staande judoka hun armen insteken of 1 been van hun kruiwagen aan de judoka naast hen geven.

Moeilijker maken

  • In tweetallen werken, elkaar vast moeten houden aan de mouw of met stuk band ertussen etc.
  • Niet alleen de sensei mag het codewoord zeggen, maar ook een ouder/assistent of iemand anders in de dojo.
  • Regelmatig het codewoord wisselen om de concentratie extra te trainen.

Mat indeling

matindeling klein groepjes stroom
matindeling groot groepjes stroom
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »