O-soto-gari aanleerles

Oh, zo! Daar gaat die! - deel 1

In deze les gaan we de jeugdjudoka kennis laten maken met o-soto-gari, ook wel “Oh, zo! Daar gaat die!” genoemd in deze les. Want als jet het eenmaal snapt zeg je: “Oh, zo!” En als je kan werpen: “Daar gaat die!”. Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is. 😉

Doel

Aan het eind van de les kunnen de leerlingen
hun uke werpen met o-soto-gari, waarbij ze het been opzwaaien en sturen met de armen.
Daarnaast kunnen ze uke, vanuit bok positie kantelen naar kesa-gatame, waarbij ze uke goed vasthouden tijdens het kantelen.

Gewenste beginsituatie

Leerlingen zijn bekend met
– valbreken
– judorol voorwaarts
– basis kumi-kata (pakking)

Graduaties
– 6e kyu en hoger

Leeftijd 
– 6 tot 10 jaar

tekening van o soto gari
tekening van kesa gatame

Warming-up

⏳ Tijdsduur in minuten10
OefeningAanwijzingenMatindeling
Reuzestappen (solo)Maak stappen zo groot als een reus, in hoe weinig stappen kom je aan de overkant?Stroomvorming
Hinkelen (solo)1e ronde met ene been, 2e ronde met andere beenStroomvorming
Hinkelen (duo)Geef je voet aan je maatje. 1e en 2e ronde loopt deze achter je en hinkel je naar voren, 3e en 4e ronde hinkel je naar achteren met uke voor je.
Wissel na elke ronde van rol.
Stroomvorming
Valbreken over bok (duo)
– voorwaarts
– zijwaarts
– rollen
Uke zit als bok in het midden, tori gaat valbreken en rent daarbij telkens van rand naar rand. In het midden voert deze de opdracht uit. Wanneer tori twee keer de oefening heeft uitgevoerd is de ander aan de beurt en wisselen de rollen om. De leraar geeft aan wanneer de volgende oefening aan de beurt is.Lijnvorm

🗨️
Opmerkingen

Veel hinkelen in het begin helpt met het trainen van en het behouden van hun balans voor, tijdens en na de worp.

Valbreken als onderdeel van de warming up is voor elke judoka waardevol. Zo blijft de reflex scherp en verbeteren ze hun eigen kennen en kunnen.
Ervaren judoka kan je uitdagen door het bokje niet heel klein te laten (ellebogen en knieën), maar juist hoger op handen en knieën te laten zitten, zodat de val hoger wordt.

Kern 1 : Tachi-waza

⏳ Tijdsduur in minuten15
OefeningAanwijzingenMatindeling
O-soto-gari
vanuit stilstand (5min)

– Naast uke gaan staan aan de kant van de mouw en uke op één been uit balans halen = uke naar je toe trekken en op één been zetten.
– Contact maken met knieholte tegen knieholte

Belangrijk: Uitvoerend been goed optillen tijdens o-soto-gari. 

Vrije plek duo’s
O-soto-gari
uchi-komi  (10min)
– Na het statisch oefenen gaan we de worp in beweging oefenen. Uke loopt hierbij achteruit, omdat deze ook achteruit valt is dat de logische richting om mee te beginnen.

Belangrijk: grote stap bij inhalen achteruit lopende uke.
Duo’s lijnvorm

🗨️
Opmerkingen
Gebruik altijd een leerling voorbeeld om het geoefende te demonstreren.
Voor jezelf is dat o.a. het moment om te zien of het geleerde een extra les benodigd of niet.

Tussendoortje

⏳ Tijdsduur in minuten5
OefeningAanwijzingenMatindeling
Randori
o-soto-gari

Beide judoka mogen alleen aanvallen met o-soto-gari.
Niet doorgaan in ne-waza.
– Contact maken met knieholte tegen knieholte

 

Vrije plek duo’s

🗨️
Opmerkingen
Leuke randori om te zien of de judoka hun balans kunnen herstellen tijdens een randori waarbij ze allebei hetzelfde proberen, wie weet zit er een judoka tussen die weet hoe die wel kan winnen.
De klassieke “beginners randori”.

Kern 2 : Ne-waza

⏳ Tijdsduur in minuten15
OefeningAanwijzingenMatindeling
Breien met judoka’s:
Insteken, omslaan, doorhalen, af laten glijden

Uke zit in bokpositie, Tori aan de zijkant.
Kantelen (Breien) als volgt:
– arm aan de kant van de band van uke steekt tori bij de buik in de bok (insteken), onder de arm door komt deze aan dezelfde kant omhoog bij het hoofd en legt de hand in de nek van uke (omslaan)
– andere arm pakt de verste pols (doorhalen)
– nu trekt tori aan de pols en duwt de opgeschepte schouder van uke naar voren, uke rolt hierdoor om op de rug (af laten glijden) en kan in kesa-gatame worden vastgepakt.

Vrije plek duo’s

🗨️
 Opmerkingen
Jonge judoka zijn geneigd om dingen los te laten, waardoor ze in posities uitkomen die niet overeenkomen met wat er is voorgedaan. Extra focus op goed vasthouden is daarom gewenst.

Randori

⏳ Tijdsduur in minuten5
OefeningAanwijzingenMatindeling
Randori

Motiveer leerlingen om o-soto-gari te gebruiken.
Indien ze punten willen bijhouden telt o-soto-gari voor 3 punten en de rest is 1 punt waard.
In ne-waza aangeven hoeveel seconden een houdgreep vastgehouden moet worden, zie opmerkingen.

 

Vrije plek duo’s

🗨️
 Opmerkingen

In ne-waza is 10 seconden een prima tijd voor een houdgreep. Dat is ook de tijd die de judoka nodig heeft om een tegenpunt te voorkomen en mogelijk te verliezen.

Wissel de randori tijd af tussen 10 en 20 seconden, zodat ze ook ervaren hoe lang 20 seconden is in een houdgreep.

Afronding

⏳ Tijdsduur in minuten5
OefeningAanwijzingenMatindeling
Spel: Stiertje

De kruipende judoka (stieren) proberen de rennende judoka naar de grond te halen zodat ze veranderen in een stier.
Spreek af wanneer iemand een stier wordt, zie link naar het spel voor uitleg, variaties en moeilijker maken.

Groep verdeeld vrij over de mat

🗨️
 Opmerkingen
Stiertje is een fijn eindspel en een energievreter. Zodra alle judoka in een stier zijn veranderd (of als de tijd om is) is de les voorbij. De judoka kunnen nog even alles geven voor ze naar huis moeten.

Gefeliciteerd!

Je hebt de les afgerond!

Wil je je judoka nog iets leuks meegeven?
Download dan deze set gratis kleurplaten met deze worp én houdgreep!

Alle lessen met o-soto-gari

Inhoud