Nu 25% korting op het lidmaatschap met de code: JTLancering

O-soto-gari inslijples

Oh, zo! Daar gaat die! - deel 2

We gaan verder met o-soto-gari. Na onze aanleerles, waar we de judoka kennis hebben laten maken met deze techniek, gaan we deze herhalen en verder inslijpen. 

Doel

Aan het eind van de les kunnen de leerlingen
o-soto-gari op snelheid uitvoeren, waarbij ze hun been opzwaaien en hun balans kunnen bewaren.
Daarnaast kunnen ze bevrijden vanuit kesa-gatame op 3 verschillende manieren.

Gewenste beginsituatie

Leerlingen zijn bekend met
– o-soto-gari
– kesa-gatame
– valbreken
– judorol voorwaarts
– basis kumi-kata (pakking)

Graduaties
– 6e kyu en hoger

Leeftijd 
– 6 tot 10 jaar

tekening van o soto gari
tekening van kesa gatame

Warming-up

⏳ Tijdsduur in minuten10
OefeningAanwijzingenMatindeling
o-soto-hinkelen (duo)Duo pakt reguliere kumi-kata, haken 1 been in zoals in o-soto-gari. Samen hinkelen naar de overkant, halverwege de mat samen rondje draaien voor ze verder hinkelen.Lijnvorm
hinkelen opzwaaien (solo)Bij elke hinkel sprong, moet het vrije been de lucht in en de neus naar de mat toe. Zo imiteren ze de zwaai beweging van o-soto-gari.Lijnvorm
Valbreken over bok (duo)
– voorwaarts
– zijwaarts
– rollen
Uke zit als bok in het midden, tori gaat valbreken en rent daarbij telkens van rand naar rand. In het midden voert deze de opdracht uit.Lijnvorm

 

🗨️
Opmerkingen

Veel hinkelen in het begin helpt met het trainen van en het behouden van hun balans voor, tijdens en na de worp.

Valbreken als onderdeel van de warming up is voor elke judoka waardevol. Zo blijft de reflex scherp en verbeteren ze hun eigen kennen en kunnen.
Ervaren judoka kan je uitdagen door het bokje niet heel klein te laten (ellebogen en knieën), maar juist hoger op handen en knieën te laten zitten, zodat de val hoger wordt.

 

Kern 1 : Tachi-waza

⏳ Tijdsduur in minuten15
OefeningAanwijzingenMatindeling
O-soto-gari uchi-komi lijnvorm (5min)

– Uke loopt hierbij achteruit, omdat deze ook achteruit valt.

Belangrijk: grote stap bij inhalen achteruit lopende uke.

– Net als bij de warming-up: neus naar de mat en voet omhoog zwaaien 

Lijnvorm
O-soto-gari met conditietraining

De judoka starten tegenover elkaar op de rand van de mat en bepalen nummer 1 en 2 (of de sensei bepaalt welke kant gaat beginnen). 

Nummer 2 staat met de rug naar nummer 1 toe en zet de benen wijd. 

Nummer 1 rent naar nummer 2, kruipt onder het poortje van nr.1 door, staat op, draait om en werpt nr.2 na een aantal stappen duwen, met o-soto-gari. Bijv. halverwege de mat.

Nu neemt nr. 1 de plek in van nr. 2 en rent nr. 2 naar de beginplek van nummer 1. Nu draaien de rollen om. 

Dit doen ze samen 10 keer (5 per persoon).

Duo’s tegenover elkaar langs de rand van de mat

🗨️
Opmerkingen
Het tweede deel kan je intensiever maken door de judoka op de heenweg te laten hinkelen, springen of een judorol te laten maken of elke andere oefening die snel gemaakt kan worden onderweg naar de overkant.
Je kunt ook het snelste, best uitvoerende, tweetal een beloning geven, zoals het kiezen van een spel die die les wordt gedaan.

Tussendoortje

⏳ Tijdsduur in minuten5
OefeningAanwijzingenMatindeling
Rugzak, ga van mijn rug!

Deze (judo)rugzak is vandaag een beetje lastig, hij wilt namelijk niet af! Hij blijft stevig op je rug zitten, dus je moet alles uit de kast halen om hem af te krijgen.

Eén judoka gaat op handen en knieen zitten, de ander is de rugzak en begint als volgt:

– haasje over bij de band gaan staan

– voeten tussen de knieen van de bok

– handen pakken de kraag onder de oksels door, zo voorkom je ongewenst verwurgen

Als de rugzak goed zit, mag die een startsein geven om de partij te laten beginnen.

Is de rugzak los? Dan wisselen de judoka van rol.

 

Vrije plek duo’s

🗨️
Opmerkingen
Om alvast in ne-waza stemming te komen en te oefenen met bevrijden & goed vasthouden doen we deze randori variant tussendoor.

Kern 2 : Ne-waza

⏳ Tijdsduur in minuten15
OefeningAanwijzingenMatindeling
Herhaling vorige week.
Breien met judoka’s: Insteken, omslaan, doorhalen, af laten glijden

Uke zit in bokpositie, Tori aan de zijkant.
Kantelen (Breien) als volgt:
– arm aan de kant van de band van uke steekt tori bij de buik in de bok (insteken), onder de arm door komt deze aan dezelfde kant omhoog bij het hoofd en legt de hand in de nek van uke (omslaan)
– andere arm pakt de verste pols (doorhalen)
– nu trekt tori aan de pols en duwt de opgeschepte schouder van uke naar voren, uke rolt hierdoor om op de rug (af laten glijden) en kan in kesa-gatame worden vastgepakt.

Vrije plek duo’s
Bevrijden kesa-gatame

Vraag aan de groep of ze weten wanneer een houdgreep niet meer telt. Op basis daarvan de volgende bevrijdingen met ze doornemen:

– been opsluiten. Met de juiste manier van opsluiten, dus aan de voorkant van de benen.

– op de buik draaien. Met het duwen tegen de rug van tori met de vrije hand en het weghalen van de opgesloten arm.

– schommelen. Waarbij uke iets moet weglopen van tori met de benen, onder het eigen been door de kraag in de nek van tori vastpakt en met behulp van de kracht in het been kan gaan schommelen om te gaan zitten.

Vrije plek duo’s

🗨️
 Opmerkingen
Tijdens het oefenen met bevrijden is het van belang dat uke weinig weerstand geeft zodat tori de beweging goed kan oefenen voordat deze er kracht bij nodig gaat hebben. Gevorderde judoka kunnen steeds meer weerstand gebruiken van uke.

Randori

⏳ Tijdsduur in minuten5
OefeningAanwijzingenMatindeling
Randori kesa-gatame

De judoka starten direct vanuit de houdgreep, de tijd (20 seconden) wordt door de sensei bijgehouden op een klok of met een timer/wekker/stopwatch.

Bij het startsignaal krijgt uke 20 seconden de tijd om zich te bevrijden uit de houdgreep. Gelukt? Dan wacht je tot de tijd voorbij is. 

Na het tijdssignaal wisselen de rollen om. 

Laat de judoka onderling minimaal 2x wisselen van maatje.

 

Vrije plek duo’s

🗨️
 Opmerkingen

Hier is het een wedstrijdje, let op dat tori niet het hoofd van uke probeert fijn te knijpen of de keel dicht drukt. Hier zie je de geoefende stof in werking treden, het zal niet direct bij iedereen lukken om te bevrijden, maar je kan ze wel complimenteren als ze de juiste manier van ontsnappen gebruiken.

Afronding

⏳ Tijdsduur in minuten5
OefeningAanwijzingenMatindeling
Hinkel-groep-randori

Iedereen gaat op één been staan, dit been blijft vanaf nu in de lucht!

Je probeert als laatste over te blijven terwijl je anderen uit balans probeert te brengen. 

Door middel van botsen met hun torso mogen de judoka elkaar uit balans halen. Zodanig dat ze zelf op één been blijven en de ander of omvalt of hun andere been nodig hebben om te blijven staan.

Komt er iets anders dan je ene voet op de mat? Dan ben je af.

Groep verdeeld vrij over de mat

🗨️
 Opmerkingen
Maak een vaste plek voor de judoka die af zijn en niet meer meedoen. Vaak is dit buiten de mat of langs de rand van de mat. Met een hele kleine groep en meer vlakken kan je een vlak aanwijzen als speelveld en een vlak aanwijzen voor de judoka die af zijn.

Gefeliciteerd!

Je hebt de les afgerond!

Wil je je judoka nog iets leuks meegeven?
Download dan deze set gratis kleurplaten met deze worp én houdgreep!

Vervolgles

🔗 Er is nog geen vervolgles op deze les.

Alle lessen met o-soto-gari

Inhoud