Poortjestikkertje

Andere namen: Wisseltikkertje, Toritikkertje, duiktikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Snelheid en reactievermogen vergroten.

Regels

  1. Iedereen staat naast elkaar rondom de mat met nog minimaal 1 meter mat achter zich, dit kan een enorme kring zijn, maar ook een rechthoek/vierkant.
  2. Er is 1 tikker en 1 vrije judoka, de rest zijn poortjes en staan met de benen wijd.
  3. De tikker gaat proberen de vrije judoka te tikken voordat deze door een poortje duikt
  4. Duikt de vrije judoka door een poortje, dan wordt de judoka waar onderdoor is gekropen de nieuwe tikker
  5. De oude vrije judoka neemt nu de plek in van de nieuwe tikker en is een nieuw poortje.
  6. De oude tikker is nu de vrije judoka en moet door een nieuw poortje duiken.

Variaties

  • Om het spel te laten eindigen kan je een judoka die door een poortje heen is gekropen gaan laten zitten, zodat het aantal poortjes steeds minder wordt (wordt het langzaam ook moeilijker door).
  • De lopers mogen ook buiten de kring/poorten komen en achterlangs door een poort kruipen

Uitleg

Iedereen staat langs de rand van de mat of maakt een grote kring. 

Wijs 1 tikker en 1 vrije judoka aan. De rest staat met de benen wijd zodat er allemaal poorten ontstaan.

De tikker moet proberen de vrije judoka te tikken voordat die door een poortje kruipt.

Kruipt de vrije judoka door een poortje, dan verandert dat poortje in de nieuwe tikker en wordt de oude vrije judoka het nieuwe poortje.

De oude tikker is nu de vrije judoka en moet snel een poortje vinden om doorheen te kruipen.

Moeilijker maken

  • Je moet binnen de kring blijven en mag niet achter de poorten langs rennen
  • Terugtikken is niet toegestaan

Mat indeling

matindeling poortjestikkertje
matindeling poortjestikkertje grote mat
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »