Schapen scheren

Andere namen: Bulldozers

De schapen moeten geschoren worden, hier hebben we herders voor nodig. Wie is er sterk genoeg om de schapen om te draaien?

Energievreter: Samenwerken om zo snel mogelijk alle kruipende judoka op de rug te leggen.

Regels

  1. Schapen bewegen op handen en knieën/voeten.
  2. Herders (1 of meer) lopen over de mat.
  3. Herders moeten de schapen op de rug leggen, hiermee ‘scheren’ ze het schaap
  4. Eén herder op één schaap (om pletten te voorkomen bij de jeugd).
  5. Kom je buiten de mat? Dan word je ook een herder.
  6. Winnaar is degene die als laatste nog schaap is.
 
Eventuele regel voor extra veiligheid: niet over schapen heen springen en schapen niet onderling elkaar laten vasthouden/invlechten.

Variaties

  • Alles in ne-waza: Ook de herders moeten op handen en knieën verplaatsen, draai de knoop van je band op je rug als je een herder bent.
  • Kaderen: Herders in het midden, judoka aan de rand, haal de overkant zonder op je rug gelegd te worden en/of wanneer je binnen x-seconden de overkant niet haalt.

Uitleg

De schapen moeten geschoren worden! De herders proberen de schapen op de rug te draaien, zodat ze ook veranderen in een herder.

Begin met 1, 2 of meer herders, afhankelijk van de grootte van de groep. Dit kunnen judoka zijn, maar ook assistenten of trainers.

De schapen verplaatsen zich op handen en knieën/voeten over de mat, de herders lopen of rennen over de mat.

Bespreek met de judoka vooraf het spelgebied en wanneer ze in een herder veranderen (zie regels, variaties en moeilijker maken).

Het spel eindigt als er geen schapen meer rondkruipen en iedereen in een herder is veranderd. Degene die als laatste een schaap was, is de winnaar.

Moeilijker maken

  • Pas wanneer het schaap (3 tellen) in een houdgreep ligt is deze een stier.
  • Schapen mogen alleen op een bepaald deel van de mat komen, bijvoorbeeld niet op de buitenrand of op een bepaalde kleur. Kom je daar wel? Verander je in een herder.
  • Herders mogen samenwerken en met meer dan één herder iemand op de rug leggen (handig wanneer de judoka niet makkelijk om gaan).

Mat indeling

matindeling klein groep solo verdeeld
matindeling groot groep solo verdeeld
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »