Schouder-tik

Andere namen: Kom er langs, als je kan

Eén judoka ligt op rug, ander staat bij voeten en moet langs uke komen om tik op schouder te geven

Snelheid en reactievermogen trainen

Regels

  1. Eén judoka ligt op de rug, deze blijft op de rug en mag niet opstaan, omrollen of weggaan, deze mag alleen draaien waarbij de rug op de mat blijft.
  2. De ander staat bij de voeten en moet voorbij uke zijn benen komen, zonder aanraken of overheen springen om een tik op één van de schouders te geven.
  3. Degene op de rug probeert de staande persoon bij zijn/haar voeten te houden, terwijl de ander er omheen wilt komen.
  4. Zolang er nog een voet of been tussen de liggende en staande judoka in zit geldt de tik niet.
  5. Je tikt de ander niet op het hoofd. Dit om te voorkomen dat het aanraken van het hoofd in randori normaal gezien wordt.

Variaties

  • Met vastpakken van de benen. Dit is een snellere variant en kost beide judoka’s meer kracht.

Uitleg

Wie is er snel? Zowel op de rug als op de voeten? Kan jij de ander passeren of tegenhouden?

Je wilt de ander op de schouder gaan tikken, maar dit mag niet zomaar.
De judoka op de rug, blijft op de rug. De staande judoka blijft staan. 

De staande judoka begint bij de voeten van de liggende judoka. De judoka op de grond probeert zijn voeten bij de ander te houden terwijl die juist om de liggende judoka heen probeert te lopen/rennen. 

Zonder de ander aan te raken probeert de staande judoka bij één van de twee schouders van de liggende judoka te komen. 

Moeilijker maken

    • Volledig in ne-waza maakt dit een randori
    • De judoka moet in plaats van de schouder aan te tikken, de ander in een houdgreep pakken

Mat indeling

matindeling klein groep duo verdeeld
matindeling groot groep duo verdeeld
legenda matindeling

Andere leuke spellen:

Dooie mier

Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!

Lees verder »

Met handen en voeten

Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.

Lees verder »

Poortjestikkertje

Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.

Lees verder »