Home » Stiertje
Stiertje
Andere namen: Bulldozers, Bulldogs, Jill de krokodil
De stieren zijn losgebroken! Deze stieren proberen de judoka of torero (= uitdager in het Spaans) naar de grond te halen, zodat ook zij veranderen in een stier.
- Tijdsduur: 5 minuten
- Leeftijd: vanaf 4 jaar
- Vaardigheden: snelheid, samenwerken
- Lesdeel: tussendoortje, eindspel
- Intensiteit: gemiddeld tot hoog
- Materialen: geen
- Technieken: geen
- Thema: geen
- Doel:
Energievreter: Samenwerken om zo snel mogelijk alle lopende judoka op de grond te krijgen.
Regels
- Stieren bewegen op handen en knieën/voeten.
- Judoka (de Torero) lopen over de mat.
- Komt er iets anders dan de onderkant van je voeten op de mat? Dan verander je in een stier.
- Eén stier op één judoka (om uit elkaar trekken te voorkomen bij de jeugd)
- Kom je buiten de mat? Dan word je ook een stier.
- Winnaar is degene die als laatste staat.
Variaties
- Voor kleuters/beginners: niet naar de grond halen, maar laten tikken
- Punten scoren: weet je een stier op de rug/band te tikken, zonder omgetrokken te worden? Dan verdien je een punt. Wie heeft er de meeste punten?
- Voeren: hongerige stieren mag je voeren! Je mag je mede judoka vastpakken en naar een stier brengen. Zorg wel dat je zelf veilig blijft!
- Kaderen: Stieren in het midden, judoka aan de rand, haal de overkant zonder op de mat getrokken te worden en/of wanneer je binnen x-seconden de overkant niet haalt.
Uitleg
De stieren zijn losgebroken! Deze stieren proberen de judoka naar de grond te halen, zodat zij ook veranderen in een stier.
Begin met 1, 2 of meer stieren, afhankelijk van de grootte van de groep. Dit kunnen judoka zijn, maar ook assistenten of trainers.
De stieren verplaatsen zich op handen en knieën/voeten over de mat, de judoka lopen of rennen over de mat.
Bespreek met de judoka vooraf het spelgebied en wanneer ze in een stier veranderen (zie regels, variaties en moeilijker maken).
Het spel eindigt als er geen judoka meer rondlopen en iedereen in een stier is veranderd. Degene die als laatste overeind stond, is de winnaar.
Moeilijker maken
- Pas wanneer de judoka op de rug ligt is deze een stier.
- Pas wanneer de judoka (3 tellen) in een houdgreep ligt wordt deze een stier.
- Judoka mogen alleen op een bepaald deel van de mat lopen, bijvoorbeeld niet op de buitenrand of op een bepaalde kleur. Kom je daar wel? Verander je in een stier.
- Stieren mogen samenwerken en met meer dan één stier iemand naar de mat halen (handig wanneer de judoka niet makkelijk om gaan).
Mat indeling
Andere leuke spellen:
Dooie mier
Jullie gaan van gedaante veranderen! Bij elk commando moet je zo snel mogelijk je nieuwe vorm aannemen, anders.. ben je af!* Luister goed en wees zo snel als je kan. Iedereen klaar?!
Kleurenspel
Verdeel de mat in kleuren en laat de judoka’s op commando naar de kleur rennen.
Schapen scheren
De schapen moeten geschoren worden, hier hebben we herders voor nodig. Wie is er sterk genoeg om de schapen om te draaien?
Met handen en voeten
Vertel de groepen met hoeveel van elke ledemaat ze naar de overkant moeten komen.
Deze ledematen zijn de enige die de mat moeten aanraken, niet meer en niet minder.
Poortjestikkertje
Iedereen staat langs de rand van de mat met de benen wijd, 2 judoka in het midden waarvan 1 de tikker is, de ontsnapper kiest een nieuwe tikker door onder diens poortje door te kruipen.
Codewoord? Ren!
Detectives gezocht!
We zijn op zoek naar een goede luister-detective, die codewoorden uit verhalen kan halen.